de archipel in

By dorine on July 28th, 2007
Posted in Nieuws | Comments Off on de archipel in

Hallo allemaal,

De volgende ochtend bleek bij het opendoen van de gordijnen dat de zon iets harder haar best deed dan de dag ervoor. Dat betekende dat ons plan om met een boot de eilandenarchipel voor Stockholm in te varen, uitgevoerd kon worden. We hadden het eiland waar we heen wilden al uitgezocht. Het bleek niet zo makkelijk om de juiste boot te vinden. De dienstregeling die we hadden was in het zweeds en het bleek dat de boot vanaf een andere haven dan gewoonlijk vertrok. Uiteindelijk vonden we een boot die naar het juiste eiland ging. Er volgde een prachtige boottocht die twee uur duurde. Eerst kwamen we door de buitenwijken van Stockholm, vervolgens bij de met vakantiehuisjes bebouwde eerste eilanden van de archipel. Hierna werd het steeds ruiger en groener. Rond twaalf uur kwamen we aan op Svartsö, het eiland dat we uitgekozen hadden. Bij een klein supermarktje (de enige winkel op het eiland) kregen we bij een loketje dat zowel als postkantoor, bank en als tourist information functioneerde, wat informatie over en een kaart van het eiland.

Met kaart zijn we meteen gaan wandelen. De omgeving was prachtig. Het eiland was grotendeels begroeid met dennenbossen, zoals eigenlijk heel Scandinavië. De bossen waren vrij licht, en in de wegbermen waar de zon op scheen was het dan ook een waar bloemenfeest. Leuk voor mij, vervelend voor Hessel, want ik moet altijd elke soort die ik tegen kom fotograferen.

Deze orchis, ik heb nog niet kunnen vinden welke soort het is, was één van de bijzondere bloemen die we tegenkwamen. Naast bloemen waren er ook de nodige bessen te vinden. Ik heb minstens twee soorten rode bessen gezien, maar omdat ik ze niet kende ben ik er maar vanaf gebleven. Bosbessen en frambozen waren wel makkelijk te herkennen, dus ik heb aardig lopen snoepen onderweg. Frambozen vers van de struik zijn heerlijk! Tussen de bossen waren her en der ook weilanden, die wit met paars waren gekleurd van de duizendschoon en centauren. Met de zon erop (die zich behoorlijk wat liet zien) was het een prachtig gezicht!

We zijn naar de andere kant van het eiland gelopen, waar we geluncht hebben op een aanlegsteiger. Hiervandaan zijn we weer teruggelopen, waarbij we nog het kleine schooltje van het eiland bewonderd hebben. Omdat we veel te vroeg waren voor de ferry terug, hebben we eerst wat gedronken in het enige restaurant van het eiland. Dat was goed getimed, want juist toen we onder een afdakje zaten, begon het te plensen. Na een kwartier dreef de bui over en kwam de zon weer terug, dus konden we weer verder.

Om zes uur kwam onze ferry. Deze was niet heel druk, dus we konden een prachtig plaatsje op het buitendek bovenop de boot veroveren. Daar was het behoorlijk winderig, maar in de zon was het wel goed uit te houden. Het uitzicht was weer overweldigend

Overal om ons heen zagen we water met daarin kleine en grotere eilandjes, soms niet meer dan een enkele rots, soms een enorm bos met her en der wat roodgeverfde traditionele zweedse vakantiehuisjes. Na twee uur kwam er een einde aan deze prachtige boottocht. In Stockholm hebben we niet moeilijk gedaan met eten, we zijn neergestreken in de TGI Friday’s (een amerikaanse restaurantketen die ook diverse vestigingen in Londen heeft).

Na het eten zijn we nog even gaan kijken in de haven van het oude gedeelte van Stockholm, want we hadden eerder al gezien dat daar vanalles te doen was.

Er lagen zo’n 200 tallships (grote zeilboten) afgemeerd. Deze boten deden mee aan een race, de grootste jaarlijkse race ter wereld voor zeilboten. Eromheen op de kade was een heel festival gebouwd. Overal stonden tenten met restaurants, marktkraampjes met mensen die vanalles verkochten, en als klap op de vuurpijl een groot podium. Helaas waren we net te laat, de laatste band stopte met spelen toen wij aankwamen. Omdat het al redelijk laat was, zijn we maar teruggegaan naar het hotel. Meer foto’s van deze dag kun je vinden in mijn fotoalbum.